လႊမ္းေမာပါသည္ ဇာတိေျမဆီ…

ကြၽန္ေတာ့္ကို ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႔နားက ရြာေလးတစ္ရြာမွာ ေမြးပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ေမြးရပ္ဇာတိ ျဖစ္တဲ့ အဲဒီရြာနာမည္က ငန္းေတးရြာတဲ့ဗ်။ ဟိုးအရင္ကေတာ့ ငန္းေျပးလို႔ ေခၚတယ္လို႔ မွတ္သားဖူးပါရဲ႕။ ကၽြန္ေတာ္ ငန္းေတးရာဇ၀င္ကို ေျခရာေကာက္ဖို႔ ၾကိဳးစားေသာ္လည္း မေအာင္ျမင္ႏိုင္ေသး။ ငန္းေတးဆိုတဲ့ နာမည္ဟာ ဗမာသံထက္ မြန္သံဆန္ေနတာေၾကာင့္ အရင္က မြန္ရြာလား။ ဘယ္အခ်ိန္ကတည္း က ဒီရြာရွိေနခဲ့တာလဲ။ ၁၈၂၇ ေနာက္ပိုင္း စစ္ကဲ ေမာင္ေထာ္ေလးတို႔၊ ေမာင္ငန္တို႔ ေမာ္လျမိဳင္ကို ေရာက္လာျပီးမွ ေပၚလာတဲ့ ရြာလား စိတ္၀င္စားမိပါတယ္။ ေျခေျချမစ္ျမစ္၊ တိတိပပ ေျပာႏိုင္မယ့္ ေရွးမီေနာက္မီ အဘိုးအဘြားေတြလည္း ရြာမွာ ဆံုးပါးသြားၾကေလျပီ။ ကြၽန္ေတာ့္ရြာကေလးဟာ အဲလို သမိုင္းကြင္းဆက္ျပတ္ေနတဲ့ မထင္မရွား အညၾတရြာကေလးပါ။ အတၳရံျမစ္ေပၚေမးတင္ထားတဲ့ ေတာမက ျမိဳ႕မက် ရြာတစ္ရြာပါပဲ။ ရြာမွာ အဓိကရထင္ရွားတာဆိုလို႔ ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႕ကို လွ်ပ္စစ္မီး ေပးေ၀ျဖန္႔ျဖဴးရာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးစက္ရံု တည္ရွိေနတာပါပဲ။ ေၾသာ္…ျပီးေတာ့ ေမာ္လျမိဳင္ ေတာင္ရိုးတန္းကေန လွမ္းၾကည့္ရင္ ျမင္ႏိုင္တဲ့ အေတာ္ကို ျမင့္တဲ့ ကညင္ပင္ၾကီးကလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာတည္ေနရာကို အလြယ္တကူ ရွာႏိုင္တဲ့ သေကၤတအမွတ္အသားျဖစ္လို႔ ထူးျခားတယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ ခပ္ငယ္ငယ္ကေလးဘ၀က နာဂ၀ီသေတာင္တန္းတေလွ်ာက္က က်ိဳက္သလႅံ အပါအ၀င္ ေတာင္ရိုးတန္းဘုရားဖူးသြားတိုင္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာကေလးကို ဦးခႏၶီဘုရားတန္ေဆာင္းကေန လွမ္းရွာရတာ အေမာပါပဲ။ ဟိုးအေ၀းက မီးခိုးေခါင္းတိုင္က မီးခိုးတလူလူထြက္ေနတဲ့ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးစက္ရံုကေလးရယ္၊ ထီးထီးမားမားၾကီး ထိုးထြက္ေနတဲ့ ကညင္ပင္ အျမင့္ၾကီးရယ္ကို ေတြ႕လိုက္ရရင္ ပဲ အဲဒီမွာ ငါတို႔ရြာရွိတယ္ ဆိုတဲ့ အသိက ကြၽန္ေတာ့္ကို ေပ်ာ္ရႊင္ေစခဲ့တယ္။ အဲဒီ ကညင္ပင္ၾကီးနားမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အိမ္ရွိတယ္။ အဲဒီကညင္ပင္ကို ရွာေတြ႔တာနဲ႔ အဲဒီနားမွာ ငါတို႔အိမ္ရွိတယ္ ဆိုတဲ့ အသိက ကြၽန္ေတာ့္ ကို ပိုျပီး စိတ္လွဳပ္ရွားေပ်ာ္ရႊင္ေစခဲ့တယ္။

ကြၽန္ေတာ့္ရြာကေလးဟာ နာဂ၀ီသေတာင္ရဲ႕ အေရွ႕ဘက္အျခမ္းမွာ ရွိျပီး၊ ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႕ ကေတာ့ ေတာင္တန္းရဲ႕ အေနာက္ဘက္အျခမ္းမွာ ရွိပါတယ္။ နာဂ၀ီသေတာင္တန္းက ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႕ကို အေရွ႕၊ အေနာက္ ပိုင္းျခားထားတဲ့ ေတာင္ေျမာက္သြယ္တန္းေနတဲ့ ေတာင္တန္းရွည္ၾကီးပါ။ အဲဒီေတာင္တန္းေပၚကေန အေနာက္ဘက္ကို လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လိုက္ရင္ အုန္းပင္ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္စိမ္းစိမ္းစိုစိုေတြၾကားက ကိုလိုနီဟန္ေႏွာတဲ့ အမိုးခၽြန္ခၽြန္ တိုက္တာအေဆာက္အအံုေတြရယ္၊ ဟိုးအေ၀း က ေကြ႕၀ိုက္ျပီးစီးေနတဲ့ သံလြင္ျမစ္ရဲ႕ အလွရယ္၊ ျမစ္ထဲက ေလွသမၺာန္ေတြရယ္၊ သံလြင္ျမစ္ကူးတံတားၾကီးနဲ႔ ေခါင္းေဆးကြၽန္း ကို ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ အဲဒီ ေတာင္တန္းေပၚကေန အေရွ႕ဘက္ကို ၾကည့္လိုက္ရင္ လယ္ကြက္စိမ္းစိမ္းေတြရယ္၊ ေႏြဘက္ဆိုရင္  မီးခိုးတလူလူထြက္ေနတဲ့ အုတ္ဖုတ္တဲ့ အုတ္က်င္းေတြရယ္  ဟိုတကြက္ဒီတကြက္ လူေနရပ္ကြက္ ေတြရယ္၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာက ကညင္ပင္ၾကီးရယ္၊ မီးစက္ရယ္၊ အတၳရံျမစ္ကူးတံတားကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္ရိုးတန္း ရႈခင္းသာက လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္ရင္ ျမင္ရတဲ့ ေမာ္လျမိဳင္အလွဟာ ဆီေဆးပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ႏွယ္ အေရာင္အေသြးစံုလွတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ငယ္ငယ္က ကြၽန္ေတာ့္တို႔အိမ္ ၀ရန္တာမွာ စာထြက္က်က္တဲ့အခါ ဟိုးအေ၀း နာဂ၀ီသေတာင္တန္းေပၚက မီးေတြထိန္ထိန္လင္းေနတဲ့ ဘုရားေတြ ဆီ ေငးေမာရင္း တခါတရံ ဘာကို လြမ္းမွန္းမသိ လြမ္းသလိုလို ခံစားရပါတယ္။ အဲဒီေတာင္တန္းေတြဆီက ေလအေ၀့မွာ လြင့္လာတတ္တဲ့ ပဌာန္းရြတ္သံ ေတြ ကို ၾကားရတာ ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းလိုက္ပါဘိ။ ေႏြကာလ လသာညေတြမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အိမ္မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္က ဦးပြၾကီးရဲ႕ မယ္ဒလင္လက္သံ နဲ႔ သူရဲ႕ ခန္႔ညားေအာင္ျမင္ျပီး ၾကည္လင္ကာ ခံစားခ်က္ပါတဲ့ ကာလေပၚေတးသီသံေတြကို လည္း အခုထိ ၾကားေယာင္ေနမိဆဲ။ ေကာင္းကင္ က လမင္းၾကီးရဲ႕ ေအးျမတဲ့ လေရာင္နဲ႕၊ စိန္ပြင့္ ေတြလို တလက္လက္လင္းေနတဲ့ ၾကယ္ေတြစံုတဲ့ ကတၱီပါနက္ေရာင္ ေနာက္ခံေကာင္းကင္ၾကီးေအာက္မွာ သရက္ပင္ နဲ႕ အုန္းလက္ေတြကို တရွပ္ရွပ္တိုးလာတဲ့ ညွင္းေအးေအး ေလညင္းကေလးရယ္၊ ဦးပြၾကီးရဲ႕ မယ္ဒလင္လက္သံသာသာရယ္ ဟာ အင္မတန္ လိုက္ဖက္ျပီး လြမ္းေမာဖြယ္ေကာင္းလွတယ္။ ကေလးမို႔ စာသားေတြကို လံုးေစ့ပါဌ္ေစ့ နားမလည္ေသာ္လည္း အဆြဲအင္ အရွိဳက္အဖို အေ၀့အ၀ုိက္ နဲ႕ ပညာသားပါတဲ့ အဆိုေၾကာင့္ သာယာတဲ့ ဂီတထဲမွာ စီးေမ်ာသြားမိျမဲ။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ရြာကေလးဟာ အတၳရံျမစ္နဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ျမစ္လက္တက္ကေလးေပၚမွာ တည္ရွိပါတယ္။ "ေခ်ာင္းပတ္ေခြကာ၊ ေမာင္တို႔ရြာ ေရာက္လာရႊင္ျမဴး၊ ေပ်ာ္ပံုထူး ျမဴးတယ္ေလး၊ ထူးတယ္ေလး…." ဆိုသလို ကြၽန္ေတာ္တို႔ အိမ္နားကေန အတၳရံျမစ္ရဲ႕ ျမစ္လက္တက္ကေလး ေ၀့ကာ၀ိုက္ကာ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းသြားပံုဟာ ကဗ်ာဆန္လွတယ္။ ကေလးဘ၀က ေႏြရာသီ ေရရွားခ်ိန္ အိမ္မွာ အလွစိုက္ထားတဲ့ ပန္းပင္ေတြ ေရေလာင္းဖို႔ ျမစ္ထဲက ေရငင္ရင္း၊ ေရးကူးေဆာ့ကစားခဲ့တဲ့ အခိုက္အတံ့ေတြကလည္း ကြၽန္ေတာ့္ဘ၀ရဲ႕ ေမ့မရႏိုင္တဲ့ ေပ်ာ္စရာအခ်ိန္ကေလးေတြေပ့ါ။ အတၳရံျမစ္ဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႕ ရြာရဲ႕ အသက္ေသြးေၾကာပါ။ အတၳရံ ျမစ္လက္တက္ေပၚက လယ္ကြင္းေတြ၊ ရြာအေနာက္ပိုင္းက လက္ကြင္းေတြနဲ႔ စိုက္ခင္းေတြကို ေရသြင္းတာလဲ ဒီျမစ္ပဲ။ ရြာရဲ႕လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးမွာ အသံုးျပဳတဲ့ ခိုင္းႏြားေတြကို ေရခ်ိဳးသန္႕စင္တာ၊ ေရတိုက္တာလည္း ဒီျမစ္ပါပဲ။ ရြာအေရွ႕ပိုင္းက တံငါလုပ္သားေတြနဲ႔ ရြာသားေတြ အတြက္ေရခ်ိဳငါးလတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ေတြ၊ ပုဇြန္ထုတ္ၾကီးေတြကို ေပးတာလဲ ဒီျမစ္ပဲ။ ရြာရဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းျဖစ္တဲ့ သစ္ခြဲစက္အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ကုန္ၾကမ္းသစ္၀ါးေဖာင္ေတြ ေမွ်ာဖို႔ အသံုးခ်တာလဲ ဒီျမစ္ပဲ။ အတၳရံ ျမစ္ဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာသူရြာသား မ်ိဳးဆက္ေပါင္းမ်ားစြာကို ၀၀လင္လင္  ေကြၽးေမြးႏိုင္တဲ့ အသက္သခင္ေက်းဇူးရွင္ ျမစ္ပါ။ ကြၽန္ေတာ္ဟာ အတၳရံျမစ္ထဲက ေရနဲ႕ စိုက္လို႔ ရတဲ့ ဆန္နဲ႔ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြရယ္၊ အတၳရံျမစ္က ေကြၽးတဲ့ ငါးပုဇြန္ကို စားသံုးျပီး ၾကီးျပင္းလာခဲ့ ရတဲ့ အတြက္ အတၳရံျမစ္ကို ေက်းဇူးတင္တယ္။ အတၳရံျမစ္ထဲက ဆူျဖိဳးတဲ့ ငါးသေလာက္ေပါင္း နဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ က အေမလို႔ ေခၚတဲ့ ကြၽန္ေတာ့္အဘြားၾကိဳက္တတ္တဲ့ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ေရခ်ိဳပုဇြန္တုတ္ကင္ ေမႊးေမြးကို သံပုရာရည္ နဲ႔ တို႔စားရတဲ့ အာရသာဟာ နတ္ေပးတဲ့ ၾသသဓေဆးလိုပါပဲ။ ဥေတြနဲ႕ ငါးပုဏၰားခ်ိဳခ်ိဳနဲ႔ ငါးျပက္ေတြ ဟာ အတၳရံက ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာကို ေပးတဲ့ အစားအစာေတြေပါ့။ အမွန္အတိုင္း၀န္ခံရရင္ ကြၽန္ေတာ္ငယ္ငယ္က ငါးပုဇြန္ေတြကို ဒီေလာက္မၾကိဳက္တတ္ခဲ့ဘူး။ ေပါေပါမ်ားမ်ားရေနတာလဲပါတာေပါ့ေလ။ ေပါေတာ့ တန္ဖိုးမထားတတ္တာ လူ႕သဘာ၀မ်ားလား မသိဘူး။ ခုလို ေရခ်ိဳငါး ပုဇြန္ေတြကို ရွားပါးျပီး အဆမတန္ ေစ်းၾကီးေပး၀ယ္ရတဲ့ အရပ္ေဒသကို ေရာက္လာတဲ့အခါမေတာ့ အတၱရံျမစ္ရဲ႕တန္ဖိုးကို ပိုတိုးလို႔ နားလည္လာခဲ့ရတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္သားတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ ဧရာ၀တီကို ခ်စ္သလို၊ မြန္ျပည္နယ္သား တစ္ေယာက္အေနနဲ႕ သံလြင္ကိုခ်စ္သလို၊ ငန္းေတးရြာသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ အတၳရံကို ခ်စ္တယ္။

 

ဖိလစ္ပိုင္လူမ်ိဳး ကဗ်ာစာဆို Dr. Jose  Rizal က Momories of My Town ကၽြန္ေတာ့္ဇာတိရပ္ေျမ ေအာက္ေမ့ဖြယ္မ်ား ဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ ဇာတိေျမတမ္းခ်င္းတစ္ပုဒ္ေရးခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒီကဗ်ာထဲမွာသူက…သူ႔ဇာတိေျမကို လြမ္းဆြတ္ပံုကုိ ဒီလို ဖြဲ႔ထားပါတယ္။

"ေလျပင္းမုန္တိုင္းမွ ႏွင္းပန္းပြင့္ျဖဴမ်ား၊ ေမႊးပ်ံ႕ေသာရနံ႔၊ ရိုးသားခ်စ္ဖြယ္ေသာျမိဳ႕ေလးကို သတိရေန။

အဲဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္ေပ်ာ္ရႊင္စြာ အိပ္ေန၊ ထိုင္ေနတဲ့ ပုခက္ေလးေပၚမွာ ဘာမဆိုလိုတရခဲ့တာေလ….။ "

Dr. Jose Rizal ခံစားလြမ္းဆြတ္သလိုပဲ ကၽြန္ေတာ္ လိုတာ ဘာမဆိုရႏိုင္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ဇာတိေျမကိုလည္း လြမ္းလိုက္ပါဘိ။ ကြၽန္ေတာ့္ဇာတိေျမကို ခ်စ္ခင္စြဲလန္းရေသာ အေၾကာင္းအရင္းကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ ကေလးဘ၀ ျဖတ္သန္းကုန္ဆံုးခဲ့ရာ  အိမ္…ခ်ိဳေသာအိမ္ (Home Sweet Home) ရွိရာအရပ္ျဖစ္တာေၾကာင့္ပါ။ သရက္ပင္ေတြ၊ အုန္းပင္ေတြ ၀ိုင္းရံထားတဲ့ အိမ္၀ိုင္းၾကီး မွာ ေဆြမ်ိဳးေမာင္ႏွမေတြ တသိုက္တ၀န္းၾကီးနဲ႕ ေႏြးေထြးၾကင္နာမွဳေတြ၊ နားလည္ေဖးမမွဳေတြ၊ လံုျခံဳမွဳေတြ ၀န္းရံလ်က္ ကေလးဘ၀ကို ေပ်ာ္ရႊင္စြာ၊ အပူအပင္ကင္းမဲ့စြာ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အိမ္မွာ တစ္ခုခု ခ်က္စားၾကျပီဆိုရင္ျဖင့္ အလွဴေပးသလို အိုးၾကီး နဲ႕ မီးဆက္ေအာင္ ခ်က္ရပါတယ္။ ၀ိုင္းထဲေနတဲ့ အမ်ိဳးတစ္အုပ္တစ္မၾကီးရယ္၊ ရြာထဲက ေဆြမ်ိဳးေတြရယ္၊ အိမ္က သံၾကိတ္စက္အလုပ္သမားေတြအတြက္ရယ္ ခ်က္ရတာ တကယ့္ကို အလွဴၾကီးအတိုင္းပဲ။ တစ္ေနကုန္တစ္ေနခန္း တစ္စြတ္စြတ္ စားၾကေတာ့တာကလား။ အလုပ္သမားေတြကလဲ မိသားစု၀င္ေတြလိုပဲ ဆာတဲ့အခါ ၾကံဳရင္ၾကံဳသလို ၀င္စားသြားၾကတာပဲ။ ေမာ္လျမိဳင္မုန္႔တီဆို ခြက္တစ္ဆယ္၊ အစိတ္ ခ်က္ရတာ။ ထမင္းလြတ္ အ၀စားပဲ။ အဖြားေတြ၊ အေဒၚေတြကလည္း ဒိုင္ခံခ်က္ တာ တေနကုန္ ေန႔မီးညမီးဆက္သြားတဲ့ အထိ။ ငါးရံ႕ေတြကလည္း ေပါသဟာမို႔ ငါးျပဳတ္မုန္႔ဟင္းခါးရည္ဆို ငါးျပဳတ္ဖတ္ ႏိုင္းခ်င္း၊ ၾကြက္သြန္ဥ ႏိုင္းခ်င္းနဲ႔ ခ်ိဳစိမ့္ျပီးေမႊးၾကိဳင္ေနတာ။ ေန႔လယ္ေန႔ခင္း သြားရည္စာ စားခ်ိန္ဆိုလည္း၊ သေဘာၤသီးသုပ္၊ ဇီးသီးေျခာက္သုပ္၊ မရမ္းျပားသုပ္ ခ်ဥ္ခ်ဥ္ငံငံစပ္စပ္ မြန္သုပ္ကို ေရေႏြးပူပူ တဖူးဖူးမွဳတ္ေသာက္လိုက္၊ ၾကက္သြန္ျဖဴ၊ ငရုတ္သီးေတာင့္ တရွဴးရွဴးကိုက္လိုက္၊ ႏွက္သုတ္လိုက္ ႏွင့္ စားရတာ ျမိန္စရာၾကီးပါပဲ။ အသုပ္အစပ္အဟပ္တည့္ျပီေဟ့ဆို ဇြန္းမခ်ေၾကး၊ ေခါင္းမေဖာ္ေၾကး လုစားၾက တာကလည္း ေပ်ာ္စရာ။ အဲသလို လက္ရည္တစ္ျပင္တည္း လုစားရတာကို က အသုပ္ရဲ႕ အာရသာမဟုတ္လား။ အသုပ္ကို အီျပီဆိုရင္ျဖင့္ အုန္းႏို႔ႏိုင္းခ်င္းႏွင့္ သာကူျပဳတ္၊ မုန္႔ပိႏၷဲေစ့၊ မုန္႔လက္ေဆာင္း၊ မုန္႔ဦးေႏွာက္၊ ငွက္ေပ်ာေပါင္း၊ ေရႊရင္ေအးစသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးမရိုးေအာင္ လုပ္စားၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အျခားနယ္ေတြက ေမာ္လျမိဳင္သား အစားလို႔ ဆိုၾကတာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲသလို စုေပါင္း၀ိုင္းဖြဲ႕စားေသာက္ၾကတာ မိသားစုတြင္း၊ ေဆြမ်ိဳးတြင္း၊ ရြာတြင္း စည္းလံုးညီညြတ္မွဳကို ခိုင္မာေစတယ္ဆိုတာ သံသယ နည္းနည္းမွ မျဖစ္မိပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရြာရဲ႕ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ ဓေလ့ဟာ ၀ိုင္းလုပ္၀ိုင္းစား သမ၀ါယမစိတ္ဓာတ္ပဲ။ ဥပမာ၊ သေဘၤာသီးသုပ္စားမယ္ လို႔ တစ္ေယာက္ေယာက္က အေဖာ္စပ္တာနဲ႔ သေဘၤာသီးခူးသူခူး၊ ခြာသူခြာ၊ ျခစ္သူျခစ္၊ ငါးပိဖုတ္သူဖုတ္၊ ၾကက္သြန္ ျဖဴနီခြာသူခြာ တက္ညီလက္ညီ ၀ိုင္း၀န္းလုပ္ကိုင္လုိက္ၾကတာ၊ ေဟာဗ်ာ… တစ္ခဏအတြင္း သေဘၤာသီးသုပ္ ျဖစ္ကေရာ။ ျပီးရင္ အဆာပလာေတြကို ေၾကြရည္သုတ္သံဇလံုၾကီးထဲ ေရာနယ္တဲ့ျပီး၊ ၀ိုင္း၀န္း စားေသာက္ၾကေတာ့တာ ရြာရဲ႕ စည္းလံုးမွဳ၊ ညီညြတ္မွဳ ျပယုဂ္တစ္ခုပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ ဒီဓေလ့ကို သိပ္ခ်စ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ့္ငယ္ဘ၀ဟာ ျပန္ေျပာင္းေအာက္ေမ့စရာ အတိတ္ေတြ၊ စိတ္ခံစားမွဳေတြ၊ အေတြးေတြ၊ ဆႏၵေတြနဲ႔ ျပည့္ေနခဲ့တယ္။ တခါတခါ ကေလးဘ၀ကို ျပန္ေျပာင္းေအာက္ေမ့တဲ့အခါ၊ ဆိုဗီယက္ ကဗ်ာဆရာ Yevtushenko ရဲ႕ ကိုယ္တိုင္ေရး အထၱဳပၸတၱိလို႔ ဆိုႏိုင္တဲ့  Zima Junction ကဗ်ာရွည္ၾကီးမယ္ သူ႔ရဲ႕ ငယ္ဘ၀ျဖတ္သန္းကုန္ဆံုးခဲ့ရာ ဘိုင္ကားေရကန္နားက ျမိဳ႕ငယ္ကေလးသို႔ တမ္းတပံုကို ေရးခဲ့ဖူးတာ သြားသိတရမိေသးတယ္။ အဲဒီကဗ်ာမွာ သူဖြဲ႕ပံုက…

My life has often been by backward glances,

few personal emotions, thoughts or wishes,

and in my life, its even turns and courses,

some generous impulse but nothing finished.

Yet always here these means for a new design,

new strength, touching the same ground,

where you first moved bare-footed, kicking up dust.

I rely often on this ordinary thought:

near Lake Baikal my own town waiting for me.

Yevtushenko ကဗ်ာရဲ႕ဒီအပိုဒ္ကို ဖတ္မိတိုင္း ကၽြန္ေတာ္ကေလးဘ၀က တခ်ိဳ႕ အျဖစ္အပ်က္ေတြ၊ ေနရာေတြ၊ ပံုရိပ္ေတြဟာ တခါတရံ ရုပ္ရွင္ အေႏွးျပကြက္ေတြလိုပဲ တရိပ္ရိပ္ အစီအရီ ျပန္ေပၚလာၾကေလရဲ႕။ ကြၽန္ေတာ့္အတြက္ အမွတ္တမဲ့လိုလိုေပမဲ့ ရြာကထြက္ လာျပီးေနာက္ ဦးေႏွာက္ထဲမွာ မွတ္မွတ္ရရ ျဖစ္ေနတာက အိမ္ေျခရင္းက မခ်စ္စု သရက္ပင္ၾကီးပဲ။ အဲဒီသရက္ပင္ၾကီးဟာ ကြၽန္ေတာ့္ အဖြားရဲ႕ ဖခင္ျဖစ္သူ၊ ကြၽန္ေတာ့္ အဘိုးက စိုက္ခဲ့တာျဖစ္ျပီး၊ အင္မတန္ မ်ိဳးေကာင္းတဲ့ အပင္ၾကီးျဖစ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ထက္ေတာင္ အဲဒီအပင္ က အသက္ၾကီးေသးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ သိတတ္တဲ့ အရြယ္မွာေတာင္ အဲဒီသရက္ပင္ဟာ လံုးပတ္ထြားထြားေျဖာင့္ေျဖာင့္၊ အခက္အလက္ေတြ ေ၀ဆာစိမ္းစိုေနတာပဲ။ အရိပ္အာ၀ါသ ေကာင္းေကာင္းေပးႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ၾကီးပါတယ္။ သီးတဲ့ အသီးေတြလည္း ၾကီးထြားျပီး အနံ႕အာရသာ အင္မတန္ ျပည့္စံုေကာင္းမြန္လွတယ္။ သီးတဲ့အခါမွာလည္း ျပြတ္ခဲေနေအာင္သီးတတ္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္က မခ်စ္စု သရက္ကုိ မမွည့္ေသးခင္ ၀မ္းေရာင္သီးကို ေဆးသၾကား၊ ငရုတ္သီးမွဳန္႔၊ ဆားတို႔နဲ႕ စားရတာကို အလြန္ၾကိဳက္ပါတယ္။ ေန႔လည္ေန႔ခင္း သြားရည္စာစားၾကခ်ိန္မွာ မိသားစုေတြ စုျပီး စကားေျပာရင္း သရက္သီး ခ်ိဳခ်ဥ္စပ္ စားရတဲ့ အရသာ ကို ခုထိမေမ့ႏိုင္ေသးပါဘူး။ သရက္သီးအစိမ္းေတြကို ခူးျပီး သရက္သီးေျခာက္လုပ္တန္တာလုပ္ျပီး က်န္တာေတြကို အမွည့္ အုပ္ထားတတ္ပါတယ္။ မွည့္တဲ့ အခ်ိန္မွာလည္း အိမ္မွာစားလို႔ ပိုတဲ့ အျပင္၊ အသိမိတ္ေဆြေတြ၊ ေဆြမ်ိဳးေတြကို လက္ေဆာင္ ေ၀ငွေပးႏိုင္ေလာက္ ေအာင္ကို အဲဒီသရက္ပင္ၾကီးက အသီးေတြ လိွဳင္လွိဳင္ သီးတတ္ပါတယ္။ အိမ္ေခါင္းရင္းမွာ ရင္ကြဲပင္တစ္ပင္ နဲ႕ ျခံအေနာက္ဘက္မွာ မႏြယ္ႏြယ္ သရက္ပင္ တစ္ပင္ရွိေပမဲ့ သူတို႔ ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့အတြက္ သိပ္အမွတ္တရ မရွိလွဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္ အဘုိးစုိက္ခဲ့တဲ့ သရက္ပင္ၾကီးဟာ သားစဥ္ေျမးဆက္ ယခုတိုင္ ေကြၽးေမြးထားႏိုင္လို႔ ကြၽန္ေတာ့္အဘိုးရဲ႕ ေစတနာ နဲ႔ အေျမာ္အျမင္ၾကီးမွဳကို ေလးစားရပါတယ္။ ငယ္ငယ္က ျခံထဲမွာ အဘိုးအိမ္နားက မလကာခ်ဥ္သီးပင္က အသီးေတြခူးျပီး ဆား၊ ေဆးသၾကား၊ ငရုတ္သီးမွဳန္႔နဲ႕ တို႔စားခဲ့တာကုိ လည္းသတိရမိေသးတယ္။ အိမ္ျခံ၀ိုင္းဟာ ပဲပုဇြန္ပင္ေတြ၊ ဒန္႕သလြန္ပင္၊ ဆူးပုပ္ပင္၊ ကင္ပြန္းပင္၊ ေဂြးသီးပင္၊ မန္က်ည္းပင္၊ မရမ္းပင္၊ ကြမ္းပင္၊ ငရုတ္ေကာင္းပင္ေတြနဲ႕ စိမ္းစိုေနတတ္ျပီး ခ်က္စားလိုတဲ့ အခါ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ စားႏိုင္တာမို႔ စရိတ္လည္း သက္သာ က်န္းမာေရးနဲ႕လည္း ညီးညြတ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ အဘိုးဟာ အသက္ ၇၀ေက်ာ္ အထိ သူႏိုင္သေလာက္ အပင္ေတြ စိုက္တုန္းပါပဲ။ အိုးၾကီးအိုမနဲ႕ ေျမေဆြးေတြသယ္ အပင္ေတြစိုက္ တာ သူ႔အတြက္မဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာတယ္။ သားေျမးေတြအတြက္ ထားတဲ့ အဘိုးရဲ႕ ေစတနာကို ေတာ့ ဘယ္အရာမွ တုႏွိဳင္းမယွဥ္သာပါဘူး။ ဒီေနရာမွာ ကြၽန္ေတာ္ ဖတ္ဖူးတဲ့ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း စကားပံုတစ္ခု ကို သြားသတိရမိတယ္။ "လူတစ္ေယာက္ အသိဥာဏ္ပညာၾကြယ္၀မွဳဟာ သူဘယ္ေတာ့မွ အဲဒီအရိပ္ေအာက္မွာ မေနရမွန္းသိလ်က္နဲ႕ သစ္ပင္တစ္ပင္ကို စိုက္တဲ့အခါမွာ စပါတယ္" တဲ့။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အဘိုးဟာ သူ႔မ်ိဳးဆက္အတြက္ သစ္ပင္တစ္ပင္မက စိုက္ခဲ့ျပီးျပီ။ အဲဒီအပင္ရဲ႕ အသီးအပြင့္ေတြကို လည္း သားစဥ္ေျမးဆက္ ခံစားႏိုင္ခဲ့ျပီ။ ျပီးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေမာ္လျမိဳင္အိမ္ဟာ အပင္ေတြနဲ႕ ၀န္းရံထားတာမို႔ ေႏြရာသီမွာ မပူပဲ ရာသီဥတု အင္မတန္ မွ်တျပီး ေနရတာ သက္ေသာင့္သက္သာရွိလွပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ အဘုိးရဲ႕ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး အသိကို ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ မခ်ီးက်ဴးဘဲ၊ မေလးစားဘဲ မေနႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ရပါတယ္။

 

ကြၽန္ေတာ့္ဇာတိ္ေျမဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို လူတစ္လံုး သူတစ္လံုးျဖစ္ေအာင္ အေျခခံပညာေတြ ျဖန္႔ျဖဴးေ၀ငွရာ ဌာနၾကီးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ရြာမွာ အလယ္တန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းနဲ႔ မူလတန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရွိပါတယ္။ ရြာရဲ႕ အလယ္တန္းေက်ာင္းကေလးဟာ ေသးပင္ေသးငယ္ေပမဲ့ အဲဒီေက်ာင္းကေလးကေနပဲ ဆရာ၀န္ေတြ၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြ၊ စစ္ဗိုလ္ေတြ၊ စက္မွဳလက္မွဳပညာရွင္ေတြ၊ အသိပညာရွင္အတတ္ပညာရွင္ေတြ၊ အသင္အျပေကာင္းတဲ့ ဆရာဆရာမ ေပါင္းမ်ားစြာကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ ျပီးျဖစ္ပါတယ္။ ေရနံေခ်းေတြ၀ေနတဲ့ မူလတန္းေက်ာင္းေဆာင္ကေလးဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မ်ိဳးရိုးစဥ္ဆက္ ပညာရင္ႏို႔ ေသာက္စို႔ခဲ့ရာ ေနရာမို႔ ကြၽန္ေတာ္ အလြန္ပဲ သံေယာဇဥ္တြယ္ စြဲလန္းရပါတယ္။ ေက်ာင္းရဲ႕ ကြန္ကရစ္ ေလွခါးထစ္ေတြမွာ မူလတန္းေက်ာင္းသား ဘ၀က ေက်ာက္တံေသြးခဲ့တာ ကိုလည္း ျပန္ေတြးတိုင္း လြမ္းတုန္း။ ၾကည္ႏူးမ်က္ရည္၀ဲရတုန္းပါပဲ။ အစဥ္အဆက္ ေက်ာက္တံေသြးခဲ့လို႔ ေက်ာက္တံရာအေျမွာင္းေတြနဲ႕ ျပည့္ေနတဲ့ ေက်ာင္းေဆာင္ရဲ႕ ေလွခါးထစ္ေတြ က သူ႕ရဲ႕ ရင့္က်က္မွဳ လို႔ ကြၽန္ေတာ္ ခံစားမိတယ္။ ေအာက္စဖို႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြက သူ႔တို႔ရဲ႕ ေဟာင္းျမင္းတဲ့ ေရွးအေဆာက္အအံုေတြအတြက္ ဂုဏ္ယူသလို၊ ကြၽန္ေတာ္ကလည္း ကြၽန္ေတာ့္ကို ပညာအေျခခံေပးခဲ့တဲ့ အဲဒီေက်ာင္းေဆာင္ကေလးက ေက်ာက္တံေသြးရာေတြျပည့္ေနတဲ့ ေလွခါးထစ္ေတြ အတြက္ ဂုဏ္ယူတယ္။ ေက်ာက္တံေသြးတယ္ဆိုတာ စာမ်ားမ်ားေရးလို႕ တုံးသြားတဲ့အခါမွာ ေသြးရတာမဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ အဲဒီေက်ာက္တံေသြးရာေတြ ဟာ ဒီေက်ာင္းကေလးကေန မ်ိဳးဆက္ဘယ္ႏွစ္ခုကို ပညာေတြ ဘယ္ေလာက္ ေပးလိုက္သလဲ ဆိုတဲ့ ေျခရာကေလးေတြပါပဲ။ အဲဒီေက်ာင္းကေလးကေနပဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို အဂၤလိပ္အကၡရာေတြကို အသံထြက္ မွန္မွန္ဖတ္တတ္ေအာင္၊ ျမန္မာစာစာလံုးေပါင္း သတ္ပံုမွန္ကန္ေအာင္၊ လက္ေရးလက္သားေသသပ္လွပေအာင္၊ အေပါင္းအႏွဳတ္ အေျမွာက္အစား ႏိုင္နင္းကြၽမ္းက်င္ေအာင္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ေကာင္းေကာင္း ခ်ေပးခဲ့လို႔ ေရွ႕ဆက္ ျပီး အဆင့္ျမင့္ပညာေတြ ဆက္လက္သင္ ယူႏိုင္ခဲ့တာ မို႔ ကြၽန္ေတာ့္ ရဲ႕ ရြာေက်ာင္းကေလးကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေက်းဇူးတင္လွတယ္။ သံေယာဇဥ္တြယ္ ရပါတယ္။

 

ေနာက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာနဲ႕ပတ္သက္ျပီး ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ ဓေလ့ကေတာ့ ဆြမ္းၾကီးေလာင္းပြဲေတာ္လို႔ ေခၚတဲ့ စာေရးတံမဲ ပြဲပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ ကေလးဘ၀တုန္းကေတာ့ ဆြမ္းၾကီးေလာင္းပြဲေတာ္ေရာက္ျပီ ဆိုရင္ အင္မတန္ေပ်ာ္ပါတယ္။ မုန္႔ေတြ အမ်ားၾကီးစားရတဲ့ အျပင္၊ ဆြမ္းေလာင္းပြဲမနက္မွာ ၀တ္ေကာင္းစားလွ ၀တ္ျပီး ရြာထဲမွာ လမ္းေလွ်ာက္၊  အသိအိမ္ေတြကို မုန္႔ေ၀ငွၾကသလို၊ သူ႕အိမ္က မုန္႕ကုိယ့္ ပို႕၊ ကိုယ္႕အိမ္က မုန္႕ သူ႔ေ၀မ်နဲ႕ မုန္႕မ်ိဳးစံုေအာင္ စားခြင့္ရလို႔ ကေလးပီပီ ေပ်ာ္မိတယ္။ ညဘက္မွာလည္း ဇာတ္ပြဲ ၊ စတိတ္ရွိဳးၾကည့္ၾကရမွာ မို႔ အင္မတန္ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ငယ္ငယ္က ဇာတ္ပြဲကို အလြန္ ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ပါတယ္။ ခုေတာ့ ရြာက ဆြမ္းၾကီးေလာင္းပြဲေတာ္နဲ႕ ေ၀းေနတာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုမက ၾကာခဲ့ပါျပီ။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ကေလးဘ၀ က ဆြမ္းၾကီးေလာင္းပြဲေတာ္ကာလ ကုိ ခုထိလြမ္းတုန္းပါပဲ။ ေမ့မရႏိုင္ေအာင္ရွိတုန္းပါပဲ။

 

"ဇာတိခ်က္ေၾကြ၊ ရန္ေအာင္ေျမ နဲ႕ ေရသြန္းခံရာ ဤသံုးဌာနကို မေမ့စေကာင္း" လို႔ ဆိုစကားရွိပါတယ္။ ဒီလို ခ်စ္စရာ ေကာင္းတဲ့၊ ကြၽန္ေတာ့္ကို လူလားေျမာက္ေအာင္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေကြၽးေမြးခဲ့တဲ့၊ အေျခခံပညာေတြ သင္ေပးခဲ့တဲ့ ကြၽန္ေတာ့္ ေမြးရပ္ဇာတိကို ကြၽန္ေတာ္ ဘယ္လိုခြန္အားနဲ႕ ေမ့လို႕ရပါ့မလဲ။ ဒီလို ေက်းဇူးေတြ ဆပ္မကုန္ေအာင္ မ်ားျပားတဲ့ ကြၽန္ေတာ္ခ်စ္တဲ့ ရြာငယ္ေလးအတြက္ ကြၽန္ေတာ္ တတ္ႏိုင္သမွ် ေက်းဇူးဆပ္ရပါဦးမယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ရြာ ရဲ႕ ဆပ္မကုန္တဲ့ ေက်းဇူးေတြ ကို ေအာက္ေမ့မိတိုင္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ သင္ေသသြားေသာ္ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေလးက ေခါင္းထဲ၀င္လာတယ္။

သင္ေသသြားေသာ္

သင္ဖြားရာေျမ၊

သင္တို႔ ေျမသည္

အေျခတိုးျမင့္ က်န္ေကာင္းသင့္၏ ….တဲ့။

Henry Wadsworth ရဲ႕ Psalm of Live မွာလည္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ သင္ေသသြားေသာ္သေဘာႏွင္ႏွင္ ဒီလို ဆိုထားေသးတယ္။

Lives of great men all remind us

We can make our lives sublime,

And departing, leave behind us

Footprints on the sand of time;

ျပီးေတာ့ ဆရာမဂ်ဴးက သူ႔၀တၳဳ ပင္လယ္ႏွင့္တူေသာမိန္းမမ်ားကို ရုပ္ရွင္အျဖစ္ျပန္လည္အသက္သြင္းထားတ့ဲ တစ္ခါက ဧရာ၀တီညမ်ားမွာ ဟသၤာအျဖစ္ သရုပ္ေဆာင္မဲ့ လြင္မိုးကို ေျပာေစတဲ့ ဒိုင္ယာေလာခ့္ကို လည္း သေဘာက်မိတယ္။ "မ်ိဳးဆက္တိုင္းဟာ သူ႔ေရွ႕ကမ်ိဳးဆက္ထက္ ပိုမိုုေကာင္းမြန္တဲ့ အနာဂတ္ကို ဖန္တီးဖို႔ တာ၀န္ရွိတယ္"…တဲ့။ သိပ္ေကာင္းတာပဲ။ ကေန႔ကာလဟာျဖင့္ What can the State do for us? လို႔ ေမးရမဲ့ အခ်ိန္မဟုတ္ေတာ့။ What can we do for the State? လို႔ ေမးခ်ိန္တန္ျပီျဖစ္ေၾကာင္း ဖတ္လိုက္ရဖူးပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေကာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရြာအတြက္ ဘာေတြလုပ္ေပးႏိုင္ပါသလဲ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာသူရြာသားေတြ အားလံုးရဲ႕ လူေနမွဳဘ၀ေတြ ျမင့္မားေစဖို႔အေရးဟာ ကြၽန္ေတာ္ အျမဲတမ္း မက္တဲ့ အိပ္မက္ျဖစ္တယ္။ ဟုတ္ကဲ့…ဒါ ကၽြန္ေတာ့္ အိမ္မက္ပါပဲ။ အိႏၵိယ သမၼတေဟာင္း  အဗၺဒူကလမ္က ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ အေမးအေျဖလုပ္တဲ့အခါမွာ အိပ္မက္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ဒီလိုေျပာခဲ့ဖူးတာကို မွတ္သားမိဖူးပါတယ္။ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က အိႏၵိယရဲ႕ ရန္သူ ဆင္းရဲမြဲေတမွဳကို တိုက္ဖ်က္ဖို႔ ဘာလုပ္သင့္သလဲလို႔ ေမးတဲ့အခါ အဗၺဒူကလမ္က "အိပ္မက္မက္ပါ" လို႔ ေျဖလိုက္သတဲ့။ ဒီအခါ အဲဒီေက်ာင္းသားကပဲ ဘာေၾကာင့္လဲဆရာၾကီးလို႔ ျပန္ေမးေရာ။ ဒီမွာ သမၼတၾကီး ရွင္းျပပံုဟာ သိပ္မွတ္သားဖို႔ေကာင္းတယ္။ သူေျဖပံုက "အိပ္မက္မက္မွ အိုင္ဒီယာရမွာ၊ အိုင္ဒီယာရွိမွ အလုပ္ျဖစ္မွာ၊ အလုပ္လုပ္မွ ေအာင္ျမင္မွဳရမွာ…၊ ဒီေတာ့ ေအာင္ျမင္မွဳရဲ႕အစဟာ အိမ္မက္ပဲ…" ဟူသတဲ့။ အစစ္ပဲ…ဒီကေန႔ တယ္လီဖုန္း၊ ေလယာဥ္ပ်ံ၊ အာကာသလြန္းပ်ံ၊ အင္တာနက္ စတဲ့နည္းပညာေတြဟာ ဟိုးယခင္က မျဖစ္ႏိုင္ဘူးထင္ရတဲ့ အိပ္မက္ေတြကပဲ ဆင္းသက္လာၾကတာမဟုတ္လား။ အဓိကက အိပ္မက္ေတြကို လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ စိတ္ခြန္အား ပဲလိုတာမဟုတ္လား။ ကၽြန္ေတာ့္မွာလည္း ရြာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အိပ္မက္ေတြ ရွိပါရဲ႕။ ကြၽန္ေတာ့္ရြာေလးကို စိမ္းလန္းျပီး ေလေကာင္းေလသန္႔ရတဲ့၊ လူမွဳစီးပြားေရးတိုးတက္တဲ့ ဥေရာပက ရြာကေလးေတြလို တိုးတက္ေစခ်င္ပါဘိေတာင္း။ တစ္ရြာလံုးက လွ်ပ္စစ္မီး အသံုးမျပဳႏိုင္ေသးတဲ့ အိမ္ေတြကို လွ်ပ္စစ္မီးရေစခ်င္တယ္။ အိမ္ေပါက္ေစ့ ကို ပိုက္ေတြသြယ္တန္းျပီး သန္႔ရွင္းတဲ့ ေသာက္သံုးေရ ရရွိေစခ်င္တယ္။ ရြာလမ္းမေတြကို ကတၱရာလမ္းေတြ အျဖစ္ေျပာင္းလဲ ပစ္ခ်င္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္စာသင္ၾကားခဲ့တဲ့ အလယ္တန္းေက်ာင္းကေလးကို ဒီ့ထက္ ပိုျပီး အဆင့္ျမင့္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေပးခ်င္တယ္။ ရြာက ကေလးေတြကို ကြၽန္ေတာ္သိထားတဲ့ ပညာရပ္တစ္ခ်ိဳ႔ကို မွ်ေ၀ေပးခ်င္မိတယ္။ ရြာသားေတြအားလံုး မ်က္စိပြင့္၊ နားပြင့္ ေခတ္မီမီ ကမၻာၾကည့္ၾကည့္ျမင္ေစ့ခ်င္တယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ ရြာဟာ နဂိုကတည္း က စံျပရြာတစ္ရြာျဖစ္ျပီးသားပါ။ ေဆးေပးခန္းရွိတယ္။ ျခံ၀င္းေလးေတြနဲ႕ ေရေလာင္းအိမ္သာမ်ားနဲ႕ စာသင္ေက်ာင္းနဲ႕ ျမိဳ႕နဲ႕လည္း အလွမ္းမေ၀းလွလို႔ အတန္အသင့္ ေခတ္မီတိုးတက္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္က ၈၀ံ(ရွစ္ဆယ္ဒီဂရီေျမ) လို႕ အေျပာင္အျပက္ ေခၚတဲ့ နီက်င္က်င္ ဂ၀ံ ေျမသားလမ္းေတြဟာ ခုအခါမွာ ေက်ာက္ေခ်ာလမ္းေတြ အျဖစ္တိုးတက္ လာခဲ့ပါျပီ။ ယခင္က ေရနံဆီမီးခြက္ကို သံုးရတဲ့ အိမ္တစ္ခ်ိဳ႕ဟာ ခုအခါမွာ လွ်ပ္စစ္မီးသံုးေနၾကရျပီျဖစ္ပါတယ္။ ရြာရဲ႕ တိုးတက္မွဳ ေတြ ျမင္ရတိုင္း ၾကည္ႏူးပီတိ ျဖစ္မိတယ္။ ခြန္အားျဖစ္မိတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ရြာနဲ႕ မိုင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေ၀းတဲ့ ေနရာေရာက္ေနေပမဲ့  ရြာက ကညင္ပင္ နဲ႕ မီးစက္ကို အင္တာနက္ထဲက ဂူဂယ္ေျမပုံေပၚမွာ ရွာမိတုန္းပါပဲ။ လက္၀ဲသုႏၷရအမတ္ၾကီးလို "သည္တြင္ ေရႊျမိဳ႕၊ သည္သို႔ ေစတီ၊ သည္ဆီ ေရႊနန္း" ေမွ်ာ္ကာရမ္း လြမ္းရတုန္းပါပဲ။ ဂူဂယ္ေျမပုံေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ့္ရြာကို ရွာေတြ႕တုိင္းလဲ ဘယ္ေတာ့မွ ၾကည့္လို႔၀တယ္လို႕ မရွိလွဘူး။ ဟုိကေလးဘ၀က နာဂ၀ီသေတာင္တန္းေပၚကေန လွမ္းေမွ်ာ္ရွာေဖြလို႔ ေတြ႕ရတဲ့ ခံစားမွဳ အတုိင္း ထပ္တူခံစားရတုန္းပါပဲ။ ၾကည္ႏူးစိတ္နဲ႕၊ လြမ္းဆြတ္ မ်က္ရည္၀ဲရတုန္းပါပဲ။ အိမ္ျပန္ေရာက္သြားသလို ခံစားရဆဲ။ စိတ္လွဳပ္ရွားေပ်ာ္ရြင္ရဆဲ။ ဂုဏ္ယူရဆဲ။ ေႏြးေတြး လံုျခံဳသြားသလို ခံစားရဆဲပါပဲ။ တခါတခါေတာ့လည္း ယုန္နားရြက္လို အေတာင္ကေလး ႏွစ္ဘက္ပါတဲ့ ေ၀့ကာ၀ိုက္ကာ ေလဟုန္စီးျပီး ေၾကြက်တတ္တဲ့ ကညင္သီးကေလး ျဖစ္ခ်င္သားပဲ။ ကညင္သီးသာျဖစ္ခြင့္ရခဲ့ ရင္ ကြၽန္ေတာ့္ဇာတိေျမရွိရာကို လြမ္းတိုင္း ေလဟုန္စီးျပီး ျပန္မိမွာပဲ။ ဒါ ကၽြန္ေတာ့္ကို ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ ကြၽန္ေတာ့္ ဇာတိေျမကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးစိတ္လို႔ အမည္တပ္ မယ္ ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ့္ကို ပိုရန္ေကာလို႕ အျပစ္မဆိုၾကပါနဲ႕ဗ်ာ….။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္ဆို တာ ကုိယ့္ရပ္ကိုယ့္ရြာ၊ ကိုယ့္ေျမကိုယ့္ေရကို ခ်စ္တဲ့စိတ္မွာ ျမစ္ဖ်ားခံလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဂၤလိပ္ကဗ်ာဆရာၾကီး Sir  Walter Scott က

Breathes there the man with soul so dead,

Who never to himself hath said

This is my own my native land!

လို႔ ဖြဲ႕ဆိုခဲ့တာ ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။

 

Please Share This Post

Share on Facebook Plus on Google+

1 ေယာက္က ဒီလိုေျပာတယ္:

က်ေနာက ေတာင္ေပၚတန္းကုိ နာဂဝီသေတာင္တန္းလုိ ့ ေခၚတယ္ဆုိတာ ခုမွသိရတယ္ဗ်ာ.. က်ိဳက္သန္လန္ဘုရားေပၚကေန အကို ့ဇာတိေၿမကို ေငးခဲ့သလိုပဲ က်ေနာ္လည္း ေမာ္လၿမဳိင္ကုိေက်ာ္ပီး မပ်တပ်ၿမင္ေနရတဲ့ ဇာတိေၿမ ဘီလူးကြ်န္းကို ေငးခဲ့ဖူးတယ္.အထူးသၿဖင့္ ေနဝင္ဆည္းဆာအခ်ိန္ဆုိ သံလြင္ၿမစ္နဲ ့အၿပဳိင္ လွခ်င္တုိင္းလွေနတဲ့ ကြ်န္းပ်ိဳေလးပါ့ဗ်ာ.. ဒီစာကုိ ဖတ္ပီး ဇာတိေၿမကုိ တကယ္လြမ္းသြားတယ္ဗ်ာ.. အကုိ ့ရဲ ့ ဇာတိေၿမအေပၚ ထားတဲ့ စိတ္ေစတနာ ခံယူခ်က္ေတြအကုန္လုံးကုိလည္း ေလးစားမိတယ္ဗ်ာ.. ညွပ္ညွပ္ပီးသုံးသြားတဲ့ ၿမန္မာ အဂၤလိပ္ ကဗ်ာလွလွေလးကုိလည္း ႏွစ္ၿခိဳက္မိပါေၾကာင္းးးး အိမ္လြမ္းသူမ်ားထဲက တစ္ေယာက္
ဘီလူးကြ်န္းသား